LEGO Boost og Scratch

Programer LEGO roboten Boost ved å benytte Scratch. 

Scratch er et programerings verktøy som skal lære barn og unge programmering. Scratch er gratis og en fin måte å lære barn hvordan et program for å styre roboter og spill er bygget opp. 

Scratch finner du på denne linken https://scratch.mit.edu

Vi skal i følgende prosjekt benytte Scratch 2.0 til å programmere roboten LEGO boost. 

LEGO boost bruker bluetooth, og vi må ha egen driver software S2Bot App fra Picaxe. http://www.picaxe.com/LEGO-Boost/

Vi trenger også en Bluetoot dongle, og er her BLE Bluetoot BLED112 USB Dongle annbefalt, da det er mange Bluetooth dongler som ikke virker med S2Bot Appen. Dongelen koster på november 2019: £13.20 hos Picaxe. 

https://www.picaxestore.com/bled112

Scratch 2.0 kan lastes ned fra denne linken. 

https://scratch.mit.edu/scratchr2/static/sa/Scratch-461.exe

Dette er linken for Windows. 

Vi må bruke Scratch 2.0 for det er eneste versjonen vi kan benytte sammen med LEGO Boost. 

Last ned og installer programmet. 

Gå til anskaffelse av en BLED112 bluetooth dongle. Det er etter det jeg har funnet ut eneste bluetoot dongle som virker mot driverene og LEGO boost. 

Sett dongelen i PCen. Du vil nå få beskjed om at ny enhet er satt inn, og du blir spurt om driver. 

Driver lastes ned fra denne linken http://www.picaxe.com/downloads/bled112.zip 

Pakk ut driveren der etter velger du mappen du har pakket ut for driverforespørselen. 

Installer S2Bot Appen fra følgende link: 

http://www.picaxe.com/downloads/s2bot/S2BotApp.exe

Start S2Bot appen, og du får følgende bilde

Velg LEGO Boost.

Trykk på den grønne av på brytern på boost, så roboten begynner å blinke. 

Trykk deretter «Scan for devices»

Vi får da opp følgende bilde:

Nå skal LEGO Move Hub, dukke opp. 

Trykk på firkanten som står «Lego Move Hub» tekstboksen skal bli grønn som på bildet under. 

Nå er Boost koblet til S2Bot Appen. 

Picaxe har laget BOOST utvidelse for  Scratch 2.0. 

Ved å trykke på menyknappen oppe til høyre i s2 appen, kan du lage en ny template for boost. 

Lagre denne templaten, og deretter kan du åpne den i Scratch. 

Åpne templaten fra forrige punkt i Scratch 2.0.

Nå finner du alle programmeringsblokkene for BOOST under 

Flere Brikker

Nå er man klar til å programmere BOOST med Scratch. 

Videre

Her kommer mer om programmering av Boost om noen dager. 

Legg igjen en kommentar